Kom nyss in efter att ha spenderat en bra stund med att skruva tillbaka en lös kylarslang på bilen. Härligt att få tillbringa årets första dag i snön! Förra årets sista dag tillbringades delvis i en bärgningsbil. En liten avstånds-missbedömning och en frontal duns i föräldrarnas garage fick kylarslangen att lossna och kylarvätske-tsunamin var ett faktum. Fick ringa en bärgare för att få hem bilen till mej igen. Trodde hela kylaren var körd. Tur i oturen att det inte var värre. Nu ska jag bara få till glykolblandningen i kylaren så ska bilen vara körbar igen. Hela grejen med att köra ner den i föräldrarnas garage var för att ha lite plusgrader när jag skulle byta kupéfläkten. När bilen var hem-bärgad bytte jag den på parkeringen. Det tog typ en kvart. Ibland krånglar man verkligen till saker i onödan. Surt när krånglet kostar sura pengar.
Det har varit en del bilstrul under året. Det började väl när mor och jag åkte mot Sälen för Vasaloppet. Då lös nästan varenda varningslampa upp och vi trodde att vi skulle bli stående halvvägs. Men det gick bra och efter ”bara” 4 veckor på stans snabbaste verkstad så fick jag tillbaka bilen. Sån tur att jag kunde åka till Japan under 2 av de veckorna. Sen dröjde det till september innan det var service-dags och ytterligare några tusenlappar gick åt. I slutet på november pös luften ur ena bakdäcket när jag och Micke var ute på shoppingäventyr i Marieberg. Fick slänga på reservdäcket och åka till däckverkstan som mer eller mindre dömde ut mina fälgar. Dock kostade lagningen bara 200 spänn. Strax efter det började kupéfläkten strejka. Kunde knappt se genom dimman på rutan när jag körde. Beställde en ny fläkt och forskade reda på hur man bytte den själv. Bytet gjordes som sagt igår. Och det var även igår som kylarslangen lossnade pga en sönderrostad slangklämma.
Det här får bli första delen i 2015-års krönika.